آموزش دوخت پيراهن صندلي و مبل دسته دار

پوشش توليدكننده كاور مبل،پيراهن مبل،روكش مبل و طرحهاي خلاقانه منحصر به فرد

پنجشنبه ۱۲ مرداد ۰۲

آموزش دوخت پيراهن صندلي و مبل دسته دار

۳,۲۰۸ بازديد
آموزش دوخت پيراهن صندلي و مبل دسته دار

با دوخت لباسي براي صندلي‌هاي دسته‌دار تاشو خانه‌تان كه تا حدي قديمي شده‌اند، مي‌توانيد جاني دوباره به آنها دهيد و از يك عنصر بسيار معمولي و پيش پا افتاده، عنصري تاثيرگذار و زيبا به وجود آوريد.

صندلي‌هاي دسته‌دار تاشو، هم براي كاربرد داخلي فضا و هم براي استفاده در فضاي خارجي خانه گزينه‌هاي ارزان و مناسبي هستند. اما با مرور زمان، ساختار چوبي و پارچه قسمت‌هاي روكش‌دار آن آسيب مي‌بيند. دوخت يك لباس مبل ساده براي اين نوع صندلي‌ها، كمك مي‌كند تا چوب و پارچه آنها نو بماند و ديرتر فرسوده شود و اگر فرسوده شده است كمك مي‌كند تا صندلي جلوه‌اي نو و جديد به خود بگيرد و جلوه دكوراسيون فضا به كلي متحول شود. استفاده از لباس براي اين صندلي‌ها همچنين كمك مي‌كند تا صندلي براي استفاده، راحت‌تر شود.

انتخاب پارچه مناسب براي اين كار بسيار مهم است. اگر از صندلي استفاده روزانه مي‌بريد، يك پارچه مخصوص رومبلي با وزن متوسط و قابل شست‌وشو مانند پارچه‌هاي پنبه‌اي با بافت محكم گزينه مناسبي است. براي فراهم كردن جلوه‌اي شيك‌تر اما مقرون به‌صرفه براي اتاق غذاخوري نيز، مي‌توانيد از پارچه‌هاي شكيل‌تر مانند مخمل استفاده كنيد. براي لباس صندلي‌هاي موجود در اتاق كودك نيز پارچه‌هاي پنبه‌اي با طرح حيوانات و ديگر طرح‌هاي كودكانه گزينه‌اي مناسب هستند.


اندازه‌گيري و برش الگو

لباس صندلي كه در اين مطلب قصد داريم نحوه دوخت آن را به شما آموزش دهيم، تماما از يك نوع پارچه دوخته مي‌شود، اما شما مي‌توانيد براي صرفه‌جويي، پانل‌هاي قسمت‌هاي مختلف الگو را روي تكه پارچه‌هايي كه از پروژه خياطي‌هاي قبلي‌تان باقي مانده برش دهيد؛ اما قبل از آن، مطمئن شويد كه شرايط شست‌وشوي تمام تكه پارچه‌ها با هم جور در مي‌آيد.

قسمت‌هاي مختلف صندلي را اندازه‌گيري كنيد و با توجه به آن اندازه‌ها، الگوي لباس صندلي را روي كاغذ الگو يا روزنامه ترسيم كرده و برش دهيد. در نظر گرفتن ۲٫۵ سانتي‌متر جاي دوخت هنگام برش الگو نبايد فراموش شود. سپس الگوها را روي پارچه انداخته و آن را برش دهيد؛ سپس قطعات پارچه را به هم كوك بزنيد در نهايت با چرخ خياطي لباس را دوخته و آماده كنيد. در ادامه به مراحل اندازه‌گيري و برش الگو توجه كنيد:

۱٫ قسمت‌هاي مختلف صندلي را اندازه‌گيري و عرض و طول هر پانل را يادداشت كنيد. همانطور كه در تصوير مشاهده مي‌كنيد، پانل A و B پانل‌هاي قسمت جلو و پشت صندلي از بالا تا پايين هستند. پانل‌هاي C وD نيز مربوط به قسمت داخل دسته صندلي و كنار صندلي از بالا تا پايين، پانل E پهناي دسته‌ها، G ضخامت قسمت افقي تكيه‌گاه،  Hضخامت قسمت عمودي تكيه‌گاه، I بخش لبه بالايي تكيه‌گاه تا دسته‌هاي صندلي و F قسمت شروع دسته‌ها تا زمين است.

۲٫ الگوي قسمت جلوي صندلي را برش دهيد. براي اين كار، الگوي پانل A را برش داده و نواري با طول F و عرض H را از دو طرف قسمت تحتاني الگو به صورتي كه در تصوير مي‌بينيد خارج كنيد.

۳٫ الگوي قسمت پشت صندلي را با استفاده از الگوي B روي پارچه برش دهيد. براي تكميل الگو، نوارهايي به عرض H و طول I از دو طرق فوقاني الگوي پانل پشت برش داده و خارج كنيد.

۴٫ هنگام برش الگو، حتما به اندازه ۲٫۵ سانتي‌متر اضافه براي جاي دوخت در نظر بگيريد. همچنين حين برش پارچه‌ها، راه بافت پارچه و همچنين هم‌خواني طرح پارچه، زماني كه كنار قطعات ديگر قرار مي‌گيرد را رعايت كنيد. پس از برش تمام پانل‌ها، آنها را كنار هم قرار داده و از سمت پشت پارچه با سوزن ته‌گرد به هم متصل كنيد.



مراحل دوخت لباس

۱٫ ابتدا بايد پانل‌هاي مربوط به دسته‌ها را سر هم كنيد. براي اين كار، پارچه‌هاي مربوط به پانل‌هاي D و C وE را در حالي كه پشت پارچه به سمت شماست، به هم در جاي خود متصل كنيد؛ طوري كه نوار E روي دسته صندلي قرار گيرد. اين پانل را از يك سمت به پانلC  و از سمت ديوار به پانل D متصل كنيد و كوك بزنيد.

۲٫ پارچه‌هاي برش خورده پانل‌هاي A و B را در سمت روي پارچه قرار دهيد و كوك بزنيد. دو گوشه زائد بالاي اين پانل‌ها يعني قسمت G الگو را بيرون آورده و به صورت پيكان در آوريد و سپس با كمك قيچي گوشه‌ها را تميز و صاف كنيد.

۳٫ پانل‌هاي قسمت نشيمن‌گاه و جلوي صندلي را سر هم كنيد. پانل‌هاي A و Cو Dو E را در اين مرحله بايد به هم متصل كنيد و كوك بزنيد و آنها را روي صندلي كشيده و تست كنيد.

۴٫ در اين مرحله بايد پانل پشت صندلي را اضافه كنيد و آن را از دور تا دور به پانل‌هاي Aو Dو E كوك بزنيد.

۵٫ لباس را بررسي كنيد؛ در صورت نياز، جاي كوك‌ها را عوض كنيد و اگر ايرادي وجود دارد آن را برطرف سازيد. كاور مبل حال لباس را از روي صندلي برداريد و دور تا دور آن را طبق كوكي كه زده شده، با چرخ خياطي بدوزيد. سپس لباس را به روي اصلي پارچه برگردانيد.

۶٫ در نهايت روي دوخت‌هاي دورتادور لباس را مجددا دوخت زيكزاك بزنيد تا نتيجه و جلوه كار تميزتر شود. سپس روي درزها و دوخت‌ها را اتو بزنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.